Cele 6 abilități interpersonale necesare obținerii unui post în IT
Anul trecut, LinkedIn a publicat raportul său anual numit Global Talent Trends, care exploră cele patru mari tendințe care alimentează viitorul pieței locurilor de muncă. Ce se putea regăsi în fruntea listei? Abilitățile interpersonale. Angajatorii caută candidații gata de muncă și asta se referă la acei candidați care au o combinație ideală între competențele tehnice specifice, precum sunt cunoștințele despre programare, experiența practică, și abilitățile „soft”. În timp ce procesele de automatizare preiau piața locurilor de muncă, ultima parte, ce include abilitățile interpersonale, are o mare importanță în această ecuație.
Abilități interpersonale, impact global
Într-o era în care companiile se concentrează asupra tehnologiei și datelor, este ușor să respingi sau să ignori abilitatea de a forma relații și de a colabora, considerând-o ceva ceea ce ar fi drăguț să ai, și nu drept ceea ce este necesar să ai. Un raport efectuat de McKinsey pune cel mai bine problema: „Abilitățile sociale, afective și tehnologice devin cruciale, de vreme ce mașinăriile inteligente preiau sarcinile fizice, repetitive și cele rudimentare din punct de vedere cognitiv. Calitățile interpersonale – care sunt vitale comunicării eficiente, rezolvării problemelor, colaborării și organizării – devin cu atât mai importante pentru obținerea succesului, cu cât mediul de muncă evoluează social și tehnologic”.
Ținând cont de cele de mai sus, aceste sunt cele mai importante abilitățile interpersonale necesare pentru a obține o slujbă în domeniul tech:
1. Abilitatea de a rezolva probleme
În raportul anual WEF din 2020, gândirea critică și abilitatea de a rezolva probleme s-au aflat în topul listei angajatorilor de abilități care se vor afla la mare căutare, în următorii cinci ani. Aceste calități au obținut cele mai ridicate scoruri, încă din 2016. Astăzi, mai mult decât oricând, angajatorii aleg oameni care au capacitatea de a gândi limpede, în special atunci când este vorba de gestionarea dinamicii schimbătoare de la locul de muncă. Oamenii ce posedă gândirea critică pot rezolva probleme complexe și pune în balanță punctele forte și cele slabe ale diferitelor soluții – toate aceste pot fi efectuate folosind mai degrabă logica și rațiunea, nu bazându-se pe instinct.
2. Cooperarea
Sunt extrem de puține posturi în IT pentru „lupi singuratici”. Un programator care stă singur în fața calculatorului, într-un subsol întunecat este de domeniul trecutului. Programatorii eficienți din zilele noastre codează, jonglează cu big data și colaborează zilnic cu diverse echipe de developeri, manageri de produs, oameni din marketing și cu cei din vânzări. Harvard Business Review afirmă că echipele rezolvă probleme mai rapid, atunci când sunt mai diverse. Pentru a putea gândi în afara tiparului, este nevoie să ieșim din zonele de confort și să putem comunica eficient cu ceilalți.
3. Empatia
Empatia reprezintă abilitatea de a te pune în locul altei persoane și a vedea lucrurile din perspectiva lor. De ce este atât de importantă în tech? Fără empatie, tinzi să te concentrezi doar asupra ta. O problemă comună este asumpția că toată lumea gândește, se comportă și comunică în același fel ca noi. O greșeală și mai mare este focalizarea actualizărilor produsului și a dezvoltării trăsăturilor doar din prisma problemelor stringente ale programatorului (cum ar fi un con care nu a fost inventat aici sau un o mică eroare care are un impact asupra unor sisteme backend), în locul concentrării atenției asupra celorlalți, clienților noștri și asupra utilizatorilor finali. Empatia te ajută să realizezi că sarcina nu este despre tine.
4. Adaptabilitatea
Idei revoluționare și companii de vârf perturbă în mod constant industriile și agită lucrurile. Uneori, o „lebădă neagră”, precum Covid-19 apare și întoarce lumea cu susul în jos. Pentru a putea ține pasul cu schimbarea, este necesar ca atât companiile, cât și angajații să învețe cum să fie adaptabili și inovativi. Oamenii care sunt suficienți de flexibili pentru schimbările din cadrul locului de muncă și a celor tehnologice vor fi liderii care nu privesc schimbarea drept o povară, ci ca fiind o oportunitate de a se dezvolta.
5. Creativitatea
În momentul dezbaterii automatizării la locul de muncă, Forbes a menționat că din moment ce mașinăriile nu pot imita cu ușurință abilitatea oamenilor de a-și imagina lucruri, de a crea sau de a visa, aceștia cu un grad ridicat de creativitate vor fi la o mai mare căutare în viitoarele locuri de muncă. Odată cu emergența noilor tehnologii în calea noastră, companiile vor cere noi modalități de a gândi – ceea ce va transforma creativitatea umană într-un atu important. IA ar putea fi viitorul tehnologiei, însă pentru acum, oamenii creativi sunt cei care învață mașinăriile cum să gândească.
4. Mentalitatea de creștere
Conform Carol Dweck, profesor în cadrul universității Stanford și pioner în domeniul cercetării motivaționale, cel care a introdus conceptul „mentalității de creștere”, persoanele care au un astfel de mod de a gândi sunt de părere că talentele lor pot fi dezvoltate prin intermediul muncii și a feedback-ului. Companiile care au o cultură de tip „growth mindset” raportează că au angajați mult mai încrezători, loiali și inovativi, în timp ce companiile cu o cultură de tip „fixed mindset” raportează că angajații lor folosesc tertipuri, minciuna și alte practici toxice. Un profesionist în tehnologie, care posedă o mentalitate de creștere înțelege că dezvoltarea abilităților, precum și actualizarea sau îmbunătățirea acestora conduc la realizări mai mari. Aceștia doresc să răspundă noilor provocări, învață din propriile greșeli și își dezvoltă cunoștințele în mod activ.
Când te pregătești pentru o carieră în IT, dezvoltă aceste abilități interpersonale
Dacă te gândești să optezi pentru o reconversie profesională în domeniul tehnologiei, găsește un program care livrează nu doar cunoștințe despre tech, ci care îți oferă și o adevărată oportunitate de a exersa abilitățile interpersonale într-o echipă.NewTech Training, un furnizor de educație în domeniul tehnologiei se concentrează asupra reconversiei oamenilor pentru joburi la mare căutare în IT, concepe programe care au ca scop să formeze absolvenți gata de muncă, ce au capacitatea de a programa, abilități interpersonale relevante și experiență practică în expunerea atât a competențelor tehnice specifice, cât și a celor interpersonale. NewTech Academy folosește cele mai bune materiale de instruire în cadrul cursului, furnizat de partenerul nostru israelian – Wawiwa. Job-Effective Training (JET), sistemul brevetat de design al metodologiei formării aparținând Wawiwa, asigură că experiența training-ului este percepută ca fiind foarte asemănătoare cu munca zilnică efectuată în cadrul viitorului post, fie el acela de programator Full-Stack sau Data Analyst. Programul Wawiwa le permite cursanților să dobândească în mod gradual capacitatea de a studia individual și de a se dezvolta personal. Lucrul în perechi și în echipe, precum și revizuirea codului unei alte persoane, le oferă cursanților oportunitatea de a-și îmbunătăți abilitățile de comunicare și de a da/ primi feedback. Învățarea bazată pe proiect, folosită de Wawiwa în cadrul programelor sale de formare, le cere studenților să își dezvolte abilitățile de a rezolva probleme și le oferă o abordare corespunzătoare în ceea ce privește gestionarea noilor provocări.
„Experiența practică în programare este crucială pentru angajatori. Însă, abilitățile interpersonale sunt la fel de importante pentru aceștia, chiar dacă sunt implicite.” Afirmă Eran Lasser, fondatorul și CEO al Wawiwa Tech Training. „Tocmai prin capacitatea de a se prezenta și de a comunica, un angajat poate transmite informații despre experiența sa în timpul interviului de angajare. Rezolvarea de probleme și creativitatea sunt cele care ajută candidații să își ducă la bun sfârșit sarcinile din timpul procesului de recrutare. Iar empatia și exemplele anterioare de muncă în echipă sunt elementele care îl ajută pe recruiter să evalueze cât de bine s-ar acomoda candidatul culturii companiei și tot ele sunt cele care îl ajută pe candidat să obțină noul său post în tech.”